11
آوریل

آیا مستاجرین می توانند در خانه های خود حیوانات خانگی داشته باشند؟

اینکه مستاجرها حق میزبانی از حیوانات خانگی را دارند یا نه موضوعی است که هم صاحبخانه و هم مستأجر در مورد آن تعجب می کنند. در مورد نگهداری از حیوانات خانگی که برای بسیاری از ما بسیار دوستانه است در آپارتمان ها نظرات مختلفی وجود دارد. بنابراین، آیا مستاجرین می توانند حیوانات خانگی خود را در خانه های خود نگه دارند؟

آیا مستاجران می توانند حیوانات خانگی را در خانه خود نگهداری کنند؟

نکته ای که مستاجر برای نگهداری از حیوان خانگی در خانه باید به آن توجه کند این است که آیا در قرارداد اجاره یا طرح مدیریتی در این مورد بند وجود دارد؟ قراردادهای اجاره عموماً از دو بخش «شرایط عمومی» و «شرایط خاص» تشکیل شده است. قرارداد اجاره که یک قرارداد معمولی است طبق مواد قانون تعهدات تنظیم می شود. اکثر قراردادهای اجاره دارای بندهای مشابه هستند.

بخش شرایط خاص توافق بین موجر و مستاجر را نشان می دهد. تمام مواردی که خارج از استاندارد قابل درک است در این بخش گنجانده شده است. حیوانات خانگی را نیز می توان در اینجا قرار داد. در صورتی که صاحبخانه تمایلی به داشتن حیوان خانگی در منزل خود نداشته باشد و در این مورد با مستاجر توافق کرده باشند، می تواند در قسمت شرایط خاص بندی مبنی بر نگهداری حیوان خانگی در منزل قرار دهد.

نه تنها قرارداد اجاره از تغذیه حیوان خانگی جلوگیری می کند. برنامه مدیریت همچنین ممکن است حاوی بندی باشد که غذا دادن به حیوانات خانگی را ممنوع می کند. طرح مدیریت در هنگام ایجاد کاندومینیوم یک آپارتمان ایجاد می شود. در این طرح مدیریتی ایجاد شده، علاوه بر مسائل مربوط به مدیریت، قوانینی که ساکنان آپارتمان باید رعایت کنند، مشخص شده است. اگر بندي در طرح مديريتي وجود داشته باشد كه نگهداري حيوانات خانگي را ممنوع كند، امكان نگهداري حيوانات خانگي در آن آپارتمان وجود ندارد.

آیا مستاجران می توانند حیوانات خانگی را در خانه خود نگهداری کنند؟

اگر در طرح مدیریت ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی وجود داشته باشد اما نگهداری شوند چه می توان کرد؟

در صورتی که حیوانات خانگی در آپارتمانی نگهداری شوند که در طرح مدیریت ممنوعیت حیوان خانگی وجود داشته باشد، می توان علیه مستاجر به دلیل تخلف از قانون مالکیت املاک شماره 634، دعوای تخلیه را مطرح کرد. در صورت عدم وجود ماده ای در برنامه مدیریت در مورد تغذیه دام در ساختمان، ساکنین آپارتمان با تصمیم هیئت مدیره حق درخواست تخلیه برای حیوان خانگی یا مستاجر را ندارند.

ساکنین آپارتمان در چه مواردی حق شکایت دارند؟

اگر حیوان خطرناکی در آپارتمانی بدون منع حیوان خانگی در طرح مدیریتی نگهداری شود و این حیوان برای ساکنین آپارتمان خطری ایجاد کند، ساکنان ساختمان حق شکایت دارند. همچنین اگر حیوان خانگی در ساختمان سر و صدای زیادی ایجاد کند و باعث ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنان ساختمان شود نیز می توان شکایت کرد. هیچ شکایتی نمی توان کرد زیرا حیوان بزرگ است.

در ماده 18 قانون کانکس شماره 634 آمده است که ساکنین آپارتمان ها مزاحم یکدیگر، تضییع حقوق یکدیگر و رعایت برنامه مدیریتی نشوند. اگر حیوان خانگی سر و صدای زیادی ایجاد کند، ساکنان آپارتمان می توانند بر اساس این ماده شکایت کنند. تنها با جمع آوری امضای ساکنین آپارتمان نمی توان درخواست تخلیه حیوان خانگی را بدون طرح دعوی داد.

هیچ مقام یا مأمور پلیس صلاحیت ندارد حیوان خانگی را بدون حکم قضایی از خانه خارج کند. تخلیه حیوان خانگی با تصمیم هیئت مدیره و/یا مجمع عمومی بدون تصمیم قضایی امکان پذیر نیست.

آیا مستاجران می توانند حیوانات خانگی را در خانه خود نگهداری کنند؟

اگر پس از پذیرفتن حیوان خانگی توسط مستاجر، مدیریت آپارتمان با شکایت و درخواست صاحبان آپارتمان تصمیمی مبنی بر عدم نگهداری حیوان خانگی گرفته باشد، این امر مالک را ملزم نمی کند. افرادی که قبل از اتخاذ این تصمیم حیوانات خانگی داشتند تحت تأثیر این تصمیم قرار نمی گیرند. افرادی که پس از تصمیم گیری به ساختمان نقل مکان کرده اند تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

اگر حیوان خانگی دارید یا در نظر دارید که یکی از آنها را به فرزندی قبول کنید، یکی از سوالاتی که باید در طول فرآیند اجاره خانه از صاحبخانه بپرسید این است که آیا ممنوعیتی در ساختمان وجود دارد که از این امر جلوگیری کند؟ مفاد قرارداد اجاره باید به دقت خوانده شود و در صورت امکان طرح مدیریت مطالعه شود. مگر اینکه در قرارداد اجاره و برنامه مدیریتی خلاف آن ذکر شده باشد، می توانید با خیالی آسوده یک حیوان خانگی در خانه خود داشته باشید. تا زمانی که مراقب باشید که مزاحم سایر ساکنین نشوید و به موقع به نیازهای حیوان خانگی خود رسیدگی کنید، احتمالاً مشکلی وجود نخواهد داشت.

انواع مطالب در مورد خرید و اجاره خانه، از اینکه مستاجران می توانند در خانه حیوانات خانگی داشته باشند تا راهنمای محله را می  توانید در بلاگ بهسازه بیابید

همچنین  می توانید هر روز هفته با شماره های ما تماس بگیرید  ، در سایت ما پیام واتساپ بگذارید  یا  به info@behsazeh.ir  ایمیل ارسال کنید . در صورت تمایل،  در صورت پر کردن فرم تماس در سایت ما  ، می توانیم با شما تماس بگیریم.

نویسنده: حامد دهنوی